adminDoğrulanmış kullanıcı.

HavaPortal
Yönetici
2 2 3
Katılım
29 Tem 2024
Mesajlar
479
Çözümler
12
Beğeni
2,343
Türk Havayolları Pilot Yetiştirme Programı (Take-Off Cadet) adaylarına yeni psikometrik test uygulamakta. Yeni psikometrik test DLR'dan bir gün sonra gerçekleştirilmekte. Ancak gelen haberlere göre, bir süre sonra DLR kaldırılacağı ve sadece yeni psikometrik test uygulanacağı belirtilmekte. Bu konuda da adaylar önceden bilgi sahibi olmak istiyor. Bu yüzden bu yazımızı detaylıca okumanızı tavsiye ederiz. Test içeriği ve bilgilendirme dökümanı aşağıda yer almaktadır.

thy yeni psikometrik test


Yeni Psikometrik Test İçeriği​

1. GÖRSEL-İŞİTSEL BELLEK TESTİ​

Görsel-işitsel bellek testi, işitsel olarak verilen talimatlarla uçakların varış noktalarını hızlı ve doğru şekilde hatırlamayı amaçlayan bir testtir. Ekranda 1’den 10’a kadar numaralandırılmış hava koridorları yer alır. İstanbul’dan kalkan uçaklar için işitsel talimatlarla, hangi numaralı koridordan hangi şehre gidileceği belirtilir (örneğin: “To Amsterdam on Corridor 8”). Her yeni dizi başladığında, ekranda İstanbul’a gelen uçakların bulunduğu iki koridor gösterilir ve bu koridorlar uçuşa uygun değildir. Diğer koridorlar ise uçuş için uygundur. İlk ekrandan sonra İstanbul’a gelen uçaklar gösterilmez ve testin amacı, hangi koridorların uygun olduğunu hatırlayarak verilen talimatlara göre uçuş noktalarını doğru şekilde belirlemektir.
thy yeni psikometrik test

2. SÖZEL BELLEK TESTİ​

Sözel bellek testi, ekranda sırasıyla görünen bir dizi rakam arasından belirtilen kurala uygun olanları hatırlamayı amaçlar. Her ekranda bir rakam görünür, bu rakam bir saniye süreyle ekranda kalır ve ardından otomatik olarak ilerler. Katılımcılardan, her dizideki ilk rakamdan sonra ekranda görünen her bir rakamın, önceki rakamdan büyük olup olmadığını belirleyip, yalnızca büyük olanları akılda tutmaları istenir. Birkaç rakam gösterildikten sonra dizi tamamlanır ve yanıt ekranında bir sayı paneli açılır. Katılımcıların, dizideki ilk rakamı mutlaka hatırlamaları ve kurala göre hatırlanması gereken diğer rakamları, ekranda görüldükleri sırayla işaretlemeleri gerekir. Yanıtlar için belirli bir süre verilir ve ekran otomatik olarak yeni bir diziye geçer. Bu nedenle, hatırlanan rakamlar sırasıyla ve mümkün olduğunca hızlı bir şekilde işaretlenmelidir. Test, kısa dizilerle başlayıp, hatırlanması gereken rakamların sayısı giderek artan şekilde devam eder.
sözel bellek testi

3. UZAMSAL ORYANTASYON TESTİ​

Uzamsal oryantasyon testi, ekranda gösterilen labirentteki topu, belirli bir çıkış noktasına en kısa sürede ve en az hamleyle yönlendirmeyi amaçlar. Her labirentte, topun bulunduğu yerden çıkış noktasına doğru tek bir doğru yol vardır, ancak çıkmaz yollar da bulunur. Katılımcılardan, yön tuşları aracılığıyla topu doğru yoldan yönlendirmeleri istenir.

Ekran dört bölüme ayrılmıştır ve her bölümde labirentin farklı bir açıdan görünümü gösterilir. Katılımcıların ilk aktif bölümde yön tuşlarıyla birkaç hamle yapmasının ardından, labirentin başka bir bölümü aktif hale gelir ve o açıdan devam etmeleri gerekir. Topun son ilerlediği nokta her zaman sabit kalır, ancak labirentin görünümü değişir. Çıkmaz yollara girilmesi, hem hamle sayısını hem de tamamlanma süresini artırır. Labirentlerin zorluk seviyesine göre tamamlanması için belirli bir maksimum süre vardır. Başarıyla tamamlandığında ya da süre dolduğunda, katılımcı yeni bir labirente geçer.
uzamsal oryantasyon testi

4. ÜÇ BOYUTLU UZAMSAL ALGI TESTİ​

Üç boyutlu uzamsal algı testi, iki farklı açıdan gösterilen bir evin doğru görünümünü başka bir açıdan bulmayı amaçlar. Her ekranda, bir evin iki farklı açıdan görünümü yer alır ve altında dört seçenek bulunur; bu seçenekler, evin farklı açılardan döndürülmüş görünümlerini temsil eder. Katılımcılardan, bu dört seçenekten hangisinin üstteki iki görünümün döndürülmüş hali olduğunu belirlemeleri istenir.

Testte, tek katlı, iki katlı ve üç katlı evler bulunur. Test, başlangıçta tek katlı evlerle başlar ve zorluk seviyesi arttıkça diğer ev türlerine geçilir. Evlerdeki detaylar, örneğin kapı ve pencere, her iki açıda da aynıdır ve dört seçenek arasında bu detaylarda fark bulunmaz. Katılımcıların, görsellerdeki farkları aramak yerine, doğru açıyı belirleyip hangi görünümün doğru olduğunu karar vermeleri beklenir.

Her bir soru için yanıt vermek için belirli bir süre vardır. Seçim yapıldıktan sonra ileri tuşuna basılarak yeni bir soruya geçilir. Eğer süre dolarsa ve katılımcı yanıt vermezse, ekran otomatik olarak ilerler ve yeni bir eve geçilir.
ÜÇ BOYUTLU UZAMSAL ALGI TESTİ

5. SÜRDÜRÜLEBİLİR DİKKAT TESTİ​

Bu testte, ekranın ortasında gri renkte bir kare tepki alanı bulunur ve bu karenin altında üç buton yer alır. Kare tepki alanının içinde yatay veya dikey çizgiler yer alır; bu çizgiler kırmızı, sarı veya siyah renkte olabilir. Her renk için belirli kurallar vardır. Ayrıca, ekranda kırmızı ve sarı toplar hareket eder. Her seferinde yalnızca bir top görünür ve bu toplar gri kare tepki alanının arkasından geçer.

Testin önemli bir noktası, topların ve çizgilerin renklerinin eşleşmesiyle ilgili kuralların belirlenmiş olmasıdır. Ancak dikkat edilmesi gereken şey, topların gri kare arkasındaki hareketlerinin görünmemesidir. Örneğin, gri karedeki çizgi siyah renkte olduğunda, kırmızı ve sarı topların tepki alanının arkasında kesiştiği noktada siyah butona basılması istenmektedir. Kesişim noktası, kare tepki alanının arkasında kaldığı için ekran üzerinden görülmez.
sürdürülebilir dikkat testi

6. BİLİŞSEL ÇEVİKLİK TESTİ​

Bu testte, ekranın ortasında koyu gri renkte bir dikdörtgen tepki alanı ve yön tuşları bulunur. Takip eden ekranlarda kırmızı ve yeşil yuvarlaklar ile kareler görünür ve ekranda yukarı doğru hareket eder. Bu şekillerin bazıları koyu gri tepki alanının üstünden, bazıları ise altından geçer.

Katılımcılardan beklenen, bu şekilleri takip etmek ve şekiller tepki alanından geçerken, önceden belirlenmiş yön tuşlarına basmaktır. Örneğin, yeşil daireler için sağ tuşuna, kırmızı daireler için sol tuşuna, kırmızı kareler için üst tuşuna ve yeşil kareler için alt tuşuna basılması istenebilir. Bu komutlar test süresince değişebilir.

Testin amacı, belirli bir hızla yukarı doğru hareket eden daire ve kareleri gözlemlemek ve uygun yön tuşuna basmaktır. Ayrıca, ekranın alt kısmında dört yön tuşu (aşağı, yukarı, sağ, sol) bulunur. Katılımcıların, şekillerin doğru yönde hareket ettiklerini belirleyip, doğru tuşlara zamanında basmaları gerekmektedir.
Bilişsel Çeviklik Testi

7. PSİKOMOTOR KOORDİNASYON VE ÇOKLU İŞLEM KAPASİTESİ​

Bu psikomotor koordinasyon ve çoklu işlem kapasitesi testinde, Cessna kokpitine benzer göstergelerle karşılaşacaksınız. Göreviniz, bu göstergeleri izlemek ve gerekli ayarlamaları yapmaktır. Bu test, uçuş simülasyonu olmamakla birlikte, psikomotor yeteneklerinizi ve çoklu görev becerilerinizi ölçmek amacıyla tasarlanmıştır. Uçuş tecrübesi gerekmez ve her görev öncesinde pratik yapma imkanı bulunur.

Testte kullanılan ana göstergeler şunlardır:
  • İstikamet Cayrosu (Yön Göstergesi): Bu gösterge, yönünüzü belirtir ve iki farklı şekilde gösterilebilir. Joystick ile yön değiştirebilirsiniz. Sağa dönüş, yön derecelerini artırırken pusula sola döner, sola dönüşte ise sağa döner. Joystick ile yön değiştirmek, ne kadar uzun ve güçlü iterseniz o kadar hızlı olur.
  • İrtifa Göstergesi (Altimetre): Bu gösterge, uçağın deniz seviyesinden olan yüksekliğini (feet cinsinden) gösterir. İrtifa joystick ile değiştirilebilir. Tırmanış için joystick’i kendinize çekmeniz, alçalmak için ise ileri itmeniz gerekir. Ne kadar güçlü hareket ettirirseniz, irtifa o kadar hızlı değişir.
  • Hız Göstergesi: Hava hızı knot (kt) cinsinden gösterilir. Hız, motor gücü ve uçağın eğimine bağlıdır. Motor gücü, dokunmatik ekran veya klavye ile ayarlanabilir. Hızı artırmak için "W" tuşuna, azaltmak için "S" tuşuna basılmalıdır.

Genellikle, istimak ve irtifa için birleşik girdiler gereklidir. Örneğin, sağa dönerken tırmanmak istiyorsanız, joystick’i geri çekip sağa hareket ettirmeniz gerekecektir.

İşitsel Görev kısmında, kulaklıkla sunulan havacılık alfabesindeki harfleri takip etmeniz istenecektir. Örneğin, lima, india, tango, echo gibi sesli harfler için "D" tuşuna veya beyaz butona basmanız, sessiz harfler için ise "A" tuşuna veya kırmızı butona basmanız istenecektir.

Test, psikomotor beceriler ve çoklu görev kapasitesini değerlendirmek için tasarlanmış karmaşık bir görev setidir.

Psikomotor Koordinasyon ve Çoklu İşlem Kapasitesi

İlgili PDF'i incelemek için aşağıdaki linkleri kullanabilirsiniz:

Gizli içeriği sadece kayıtlı kullanıcılar görebilir!

Gizli içeriği sadece kayıtlı kullanıcılar görebilir!
 
Son düzenleme:

Bu konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Son konular

Geri
Üst Alt
×