Uçak nasıl uçar sorusu, özellikle pilot yetiştirme programına başvuran adaylar için önemli bir sordur. Çoğu mülakatta sorulan bu soru cadetlerin, pilotların veya pilot olmak isteyenlerin merak konusu olmuştur. Uçak nasıl uçar adlı makalemizi okuduktan sonra mülakat sırasında en çok sorulan sorulardan bir diğeri olan “Stall Nedir ve Nasıl Oluşur” adlı konumuzu incelemeniz tavsiye edilir.
Uçakların nasıl uçtuğunu anlamak, bir dizi fiziksel prensibe dayanır. Bu prensiplerin en başında kanat yapısının rolü yer almaktadır. Uçaklar, özel olarak tasarlanmış kanat yapıları sayesinde havada kalır ve hareket eder. Fakat sanılanın üzerine uçağı uçuran şey motoru değil kanatlarıdır!
Uçağın motoru, geriye doğru bir itki (thrust) kuvveti üretir, bu durum da uçağın ileri doğru gitmesine yarar. Fakat sadece motor kullanılıp uçağı itmekle uçak havalanamaz. Burada da devreye uçağın kanatları girer. Uçağın kanatları, havayı farklı yönlere yönlendirerek uçağın uçmasını sağlar. Uçağın Kanatları, üzerlerine gelen havayı iki farklı şekilde yönlendirir: gelen havanın bir kısmı kanadın altından geçerken, diğer kısmı ise kanadın üstünden geçer.
Kanatların üst kısmı çoğu zaman bombeli, alt kısmı ise daha düzdür. Bu şekle "airfoil" denir ve uçakların uçmasını sağlayan temel kanat tasarımıdır. Airfoil tasarımı nedeniyle, kanadın üst kısmından akan havanın yolu, alt taraftan akan havanın yolundan daha uzun kalır. Bu durum üst taraftan akan havanın hızlanmasına neden olur. Üst kanat profilindeki havanın hızı arttıkça, Bernoulli Prensibi gereği bu hız artışı, kanatların üstünden akan havanın basıncının düşmesine yol açar.
Basıncın düşmesiyle birlikte, kanadın altındaki hava, kanadın üstündeki havadan daha yüksek basınca sahip olur ve bu fark, kanadın yukarı doğru itmesini sağlar. Bu itme kuvveti, uçağın yer çekimini yenmesine yardımcı olur. Sonuç olarak, itkiyle başlayan yolculuğumuz, kanat profiliyle son bularak uçak havalanır ve gerekli durumlarda havada süzülebilir.
Bu mekanizma, uçakların güvenli ve verimli bir şekilde havada kalmasını sağlar ve havacılığın temel prensiplerinden biridir.
Uçakların nasıl uçtuğunu anlamak, bir dizi fiziksel prensibe dayanır. Bu prensiplerin en başında kanat yapısının rolü yer almaktadır. Uçaklar, özel olarak tasarlanmış kanat yapıları sayesinde havada kalır ve hareket eder. Fakat sanılanın üzerine uçağı uçuran şey motoru değil kanatlarıdır!
Uçağın motoru, geriye doğru bir itki (thrust) kuvveti üretir, bu durum da uçağın ileri doğru gitmesine yarar. Fakat sadece motor kullanılıp uçağı itmekle uçak havalanamaz. Burada da devreye uçağın kanatları girer. Uçağın kanatları, havayı farklı yönlere yönlendirerek uçağın uçmasını sağlar. Uçağın Kanatları, üzerlerine gelen havayı iki farklı şekilde yönlendirir: gelen havanın bir kısmı kanadın altından geçerken, diğer kısmı ise kanadın üstünden geçer.
Kanatların üst kısmı çoğu zaman bombeli, alt kısmı ise daha düzdür. Bu şekle "airfoil" denir ve uçakların uçmasını sağlayan temel kanat tasarımıdır. Airfoil tasarımı nedeniyle, kanadın üst kısmından akan havanın yolu, alt taraftan akan havanın yolundan daha uzun kalır. Bu durum üst taraftan akan havanın hızlanmasına neden olur. Üst kanat profilindeki havanın hızı arttıkça, Bernoulli Prensibi gereği bu hız artışı, kanatların üstünden akan havanın basıncının düşmesine yol açar.
Basıncın düşmesiyle birlikte, kanadın altındaki hava, kanadın üstündeki havadan daha yüksek basınca sahip olur ve bu fark, kanadın yukarı doğru itmesini sağlar. Bu itme kuvveti, uçağın yer çekimini yenmesine yardımcı olur. Sonuç olarak, itkiyle başlayan yolculuğumuz, kanat profiliyle son bularak uçak havalanır ve gerekli durumlarda havada süzülebilir.
Bu mekanizma, uçakların güvenli ve verimli bir şekilde havada kalmasını sağlar ve havacılığın temel prensiplerinden biridir.
Son düzenleme: